|
Здравствени радници и сарадници Института за ментално здравље у Београду недељама уназад сваког петка излазе у 11 и 52 да одају почаст настрадалима у паду надстрешнице у Новом Саду. 31. јануара, током петнаестоминутне ћутње, на улици се појавио аутомобил који је првобитно стао и кренуо уназад (не остављајући утисак претње), а у ствари са циљем да добије додатно убрзање и залети се у људе који су блокирали улицу. Две докторке су повређене том приликом.
Ми, запослени на Филозофском факултету Универзитета у Београду, најоштрије осуђујемо овај догађај. Желимо да изразимо наше саосећање и велику подршку према запосленима у Институту - установи која помаже раду Одељења за психологију кроз сарадњу у извођењу наставе и на пољу научно-истраживачког рада.
Догађај од . 31. јануара указује на пораст бруталности и насиља у друштву и да су грађани изложени нападима који угрожавају њихове животе, али и право на слободу изражавања и право да одају почаст жртвама трагедије у Новом Саду.
Докторкама желимо што бржи опоравак!
|
|
|
Упис студената у наредну годину ДОКТОРСКИХ АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА у школској 2024/25. години обавиће се
од 10.02. до 21. 02. 2025.* године од 12-14 часова (важи за студенте који се уписују у фебруару месецу, 17.02.2025. године-понедељак је нерадан дан)
Детаљне информације о упису можете погледати у прилогу вести.
|
|
|
Поштоване колегинице и колеге, У прилогу прослеђујемо позив за овогодишњу националну конференцију Српска археологија између теорије и чињеница XII, коју организују Центар за теоријску археологију и Одељење за археологију Филозофског факултета у Београду.
Апстракте излагања (до 300 речи) можете послати на e-mail адресе ivana.zivaljevic@ff.uns.ac.rs ili djerkovicpredrag@gmail.com
Конференција је заказана за 28. и 29. март 2025. године
|
|
|
Поводом најновијих медијских објава, Грађевински факултет обавештава јавност, да је као научно-образовна и друштвено одговорна државна институција, ставила на располагање државним органима све своје стручне и научне ресурсе у циљу помоћи објективном утврђивању узрока трагедије која се догодила у Новом Саду, како се и наводи у првом јавном саопштењу Грађевинског факултета од 5. новембра 2024. године. По објави документације, професори Грађевинског факултета су детаљно прегледали и анализирали сву расположиву и јавно доступну документацију у складу са Законом о планирању и изградњи, као и прописима донетим на основу овог закона. Након тога, на интернет страници Факултета објављена су саопштења у којима је наведена документација која недостаје. Иза свих ових саопштења стоје сви професори и сарадници Грађевинског факултета.
С тим у вези, осуђујемо таргетирање појединих професора Грађевинског факултета, као и чланова њихових породица. Посебно и најоштрије осуђујемо медијски прогон и етикетирање студената Грађевинског факултета, као и свих студената.
|
|
|
Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i Studentska Unija Circle U. (CUSU) sa velikom pažnjom prate dešavanja na Univerzitetu u Beogradu, kao i na drugim univerzitetima i fakultetima širom Srbije od decembra prošle godine. Pridružujući se predstavnicima Univerziteta u Beogradu, rektori, predsednici i CUSU predstavnici žele da izraze svoju zabrinutost i pruže snažnu podršku studentima i njihovim zahtevima.
Kao što je istaknuto u dokumentu Magna Charta Universitatum 2020, Univerzitet treba da bude prostor za slobodno istraživanje i debatu, prepoznatljiv po svojoj otvorenosti za dijalog i odbacivanju netolerancije. Angažovanje studenata, kao i uključivanje članova šire univerzitetske zajednice, predstavlja ključan uslov za ostvarenje ovog principa. Svaka akcija koja ima za cilj potkopavanje studentskog angažovanja je neprihvatljiva.
Angažovanje studenata je u samom centru Circle U. alijanse od njenog osnivanja. Još u martu 2021. godine, demokratski studentski predstavnici naših univerziteta preuzeli su inicijativu da osnuju Studentsku uniju Circle U. Od tada, CUSU brani interese studenata aktivno učestvujući u svim telima Circle U, kao i u projektima, aktivnostima i inicijativama pokrenutim unutar same alijanse.
Akademska sloboda i institucionalna autonomija su od suštinskog značaja za pružanje visokokvalitetnog, inkluzivnog i društveno relevantnog obrazovanja i istraživanja. Svaki spoljnji uticaj, politički, kulturni ili ekonomski, koji ugrožava navedene principe je neprihvatljiv.
Circle U. je savez devet vodećih univerziteta u Evropi, na kojima se organizuju studije iz svih oblasti i naučno-istraživački rad. Razvili smo viziju za budućnost visokog obrazovanja i istraživanja, za naše univerzitete i za našu alijansu. Isto tako, posvećeni smo ostvarivanju ove vizije na temelju zajedničkih vrednosti u alijansi. Cenimo različitost, promovišemo dijalog i podstičemo pluralizam mišljenja, unutar čitave alijanse, uz poštovanje institucionalne autonomije.
Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i CUSU žele da izraze svoju podršku studentima, profesorima, istraživačima, administrativnim radnicima, a na kraju i rektoru Vladanu Đokiću i njegovom timu na Univerzitetu u Beogradu, koji se nalaze pod velikim pritiskom,koji očigledno predstavlja veliki izazov institucionalnoj autonomiji, akademskim slobodama i, šire gledano, demokratiji u celini.
Nastavićemo da pažljivo pratimo dešavanja u Srbiji. U dijalogu sa rukovodstvom Univerziteta u Beogradu, razmotrićemo svaku akciju koja ima za cilj aktivnu podršku široj univerzitetskoj zajednici.
|
|
|
Филозофски факултет у Београду објављује конкурс за заснивање радног односа.
|
|
|
Поштоване колегинице и колеге,
Због безбедносних разлога улаз за професоре ће бити закључан током целог дана 27. и 28. 01. Од среде, 29. 01. улаз ће бити откључан од 08.00 до 14.00.
|
|
|
Драге просветне инспекторке и инспектори,
Драге директорке и директори вртића, основних и средњих школа,
Драге директорке и директори установа културе,
Драги запослени у овим установама,
Сви они који ових дана успевате да одолите притисцима и одбијате да својим деловањем учествујете у угрожавању ученика, студената, просветних радника и других запослених у школама, вртићима, музејима, галеријама и другим просветним установама и установама културе који иступају у одбрану елементарних права и цивилизацијских вредности,
Хвала вам што истрајавате у професионалном деловању! Ваша подршка је непроцењива свима који су спремни да јавно искажу своје ставове и пруже отпор нарушавању вредности на којима почивају и образовање и култура, а нарочито онима који се у томе још увек осећају несигурно. Ваше деловање не показује само етичност, емпатију и спремност да професионалне и цивилизацијске вредности ставите испред притисака политичких моћника, већ представља чин којим се бране и лични и професионални интегритет. Зато се надамо да ће ваше понашање представљати додатну мотивацију оним вашим колегама којима је још увек тешко да одоле притисцима и пронађу начин да стану на страну образовања и културе.
Очекујемо да притисци, уцене, застрашивања и претње одмах престану.
У супротном ћемо наставити заједно да делујемо ка циљу који нас је ујединио!
Наставници, сарадници и истраживачи Филозофског факултета у Београду.
|
|
|
Ми, чланови Проширеног ректорског колегијума Универзитета у Београду, изражавамо оштро противљење и незадовољство због претњи које су од стране Министарства просвете упућене запосленима у школама у допису послатом рано ујутру у петак, 24. јануара 2025, као и путем медија.
Министарство просвете износи неаргументоване правне оцене и најављује санкције, и то унапред, путем дописа, не помињући по закону обавезно спровођење поступака, право на правно средство и судско преиспитивање решења. Дужност ресорног министарства је да прописе тумачи и примењује објективно, непристрасно и уз поштовање права гарантованих Уставом, а никако да се обраћа претећи, уз прејудицирање правног исхода и непримерен тон, вршећи тиме нови притисак на наставнике који користе своја уставна права.
Сматрамо да су претње наставницима део сада већ уобичајено понижавајућег односа према запосленима у систему образовања, посебно у школама, у којима су наставници изложени бројним врстама притисака, чак и физички угрожавани и финансијски потцењивани. Њихова обустава наставних активности је израз бунта против оваквог стања и захтев за враћање достојанства професији од виталног друштвеног и националног значаја.
Подсећамо да је Сенат УБ, који чине ректор, проректори, декани свих факултета, председници већа групација наука и директори свих института, узео активну улогу у решавању проблема у образовању предлогом Платформе, која је достављена Министарству просвете, али на коју до данас нисмо добили адекватан одговор.
Чланице Универзитета у Београду, односно сви факултети и институти, пружају пуну подршку запосленима у основним и средњим школама и захтевају моралну, правну и политичку одговорност свих који се служе претњама и притисцима, и својим поступањем доприносе урушавању положаја и угледа наставника и система образовања у Србији.
|
|
|
Министарки просвете проф. др Славици Ђукић Дејановић
Обраћамо вам се као група наставника и истраживача Филозофског факултета Универзитета у Београду који се дуги низ година баве образовањем и који су веома забринути због стања у коме се оно налази већ дужи период, а поготово од тренутка када су почели студентски протести. Апелујемо да уважите тренутне политичке догађаје у земљи, и да ставите систематско бављење својим ресором испред политичких интереса власти које тренутно једино заступате. Претње отказима, умањењем плата, као и слање просветних инспектора у школе, у којима после дужег времена постоји заједништво родитеља и наставника, видимо као израз притиска и неспремности да се сагледају околности које су довеле до протеста студената и просветних радника.
Просветни радници су истрајавањем у протестима, упркос обећаном повећању плата, јасно показали да су протести начин да се укаже на горуће проблеме у образовању и друштву, који се дуже од деценије пренебрегавају. Те проблеме као своје доживљавају и родитељи, и зато су спремни да не шаљу своју децу у школе и да на тај начин подрже њихове наставнике. Листа проблема у образовању је дугачка, те ћемо се кратко осврнути само на најкрупније. Преобимни и застарели школски програми и инсистирање на администрирању наставе уместо на њеном квалитету ученике стављају у други план, а њихове наставнике терају да пребрзо “прелазе” градиво, чиме се онемогућава смислено учење. Ученицима је школа организована на овај начин незанимљива, а родитељи знатан део свог времена посвећују подучавању или плаћају приватне часове јер наставници не стижу да свој посао обаве на часу упркос великом броју часова. Оваквим стањем у просвети су највише погођени ученици из најнижих економских слојева чији родитељи немају средства да финансирају приватне часове нити компетенције да помогну својој деци. Овим се продубљују разлике у друштву, упркос прокламовању инклузивности и једнаких прилика за учење у законским актима. Школе и факултети су изузетно лоше опремљени како у погледу учила, тако и у погледу хигијенских услова и услова за боравак у тим установама. Политизација управљања школама и факултетима нарушава демократичност процеса образовања и ниподаштава учеснике у њему чинећи овај контекст коруптивним, као и остале делатности у земљи. Недоношење закона о финансирању високог образовања, непрестани атаци на његову аутономију, пренебрегавање одлука акредитациониих тела за дозволу рада високошколским установама, као и недавне иницијативе за отварањем непроверених франшиза страних универзитета јасно указују да је високо образовање од стране Министарства и Владе опажено као непријатељско и непотребно.
Имајући у виду да сте спровођењем одлуке Владе скратили прво полугодиште у основним и средњим школама и тиме нарушили предвидљивост образовног процеса по други пут, сматрамо циничним представљање штрајка као кршења ученичког права на образовање и позивање на закон. Додатно је поражавајуће што Министарство уместо да јача колективе и негује сарадничке односе злоупотребљава директоре школа и инспекторе стављајући их у улогу џелата и доводећи их у конфликт са наставницима од којих очекује ћутање и некритичку послушност. Овим поступцима Министарство настоји да шири страх међу запосленим у школама, доводећи до подела и конфликата који даље урушавају образовање. Креирајући атмосферу страха и неповерења у школама, Министарство ученике ставља у други план и негативно утиче на њихову мотивисаност за учење. Образовне институције треба да буду место учења и критичког разматрања стварности.
Надамо се да ће овај апел, за разлику од свих претходних сличних иницијатива, наићи на Ваш одзив као и да ћете реално сагледати ситуацију у образовању, а као члан Владе почети да заступате интересе учесника у њему и тиме омогућити прогрес овог друштва. Уколико на ово нисте спремни позивамо вас да поднесете оставку!
|
|