Вести и догађаји

Опште вести
RSS
4
 
Феб
 
2025

Здравствени радници и сарадници Института за ментално здравље у Београду недељама уназад сваког петка излазе у 11 и 52 да одају почаст настрадалима у паду надстрешнице у Новом Саду. 31. јануара, током петнаестоминутне ћутње, на улици се појавио аутомобил који је првобитно стао и кренуо уназад (не остављајући утисак претње), а у ствари са циљем да добије додатно убрзање и залети се у људе који су блокирали улицу. Две докторке су повређене том приликом.

Ми, запослени на Филозофском факултету Универзитета у Београду, најоштрије осуђујемо овај догађај. Желимо да изразимо наше саосећање и велику подршку према запосленима у Институту - установи која помаже раду Одељења за психологију кроз сарадњу у извођењу наставе и на пољу научно-истраживачког рада.

Догађај од . 31. јануара указује на пораст бруталности и насиља у друштву и да су грађани изложени нападима који угрожавају њихове животе, али и право на слободу изражавања и право да одају почаст жртвама трагедије у Новом Саду.

Докторкама желимо што бржи опоравак!



30
 
Јан
 
2025

Упис студената у наредну годину ДОКТОРСКИХ АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА у школској 2024/25. години обавиће се од 10.02. до 21. 02. 2025.* године од 12-14 часова (важи за студенте који се уписују у фебруару месецу, 17.02.2025. године-понедељак је нерадан дан)

Детаљне информације о упису можете погледати у прилогу вести.



30
 
Јан
 
2025

Поштоване колегинице и колеге,
У прилогу прослеђујемо позив за овогодишњу националну конференцију Српска археологија између теорије и чињеница XII, коју организују Центар за теоријску археологију и Одељење за археологију Филозофског факултета у Београду.


Апстракте излагања (до 300 речи) можете послати на e-mail адресе
ivana.zivaljevic@ff.uns.ac.rs ili djerkovicpredrag@gmail.com


Конференција је заказана за 28. и 29. март 2025. године




29
 
Јан
 
2025

Поводом најновијих медијских објава, Грађевински факултет обавештава јавност, да је као научно-образовна и друштвено одговорна државна институција, ставила на располагање државним органима све своје стручне и научне ресурсе у циљу помоћи објективном утврђивању узрока трагедије која се догодила у Новом Саду, како се и наводи у првом јавном саопштењу Грађевинског факултета од 5. новембра 2024. године. По објави документације, професори Грађевинског факултета су детаљно прегледали и анализирали сву расположиву и јавно доступну документацију у складу са Законом о планирању и изградњи, као и прописима донетим на основу овог закона. Након тога, на интернет страници Факултета објављена су саопштења у којима је наведена документација која недостаје. Иза свих ових саопштења стоје сви професори и сарадници Грађевинског факултета.

С тим у вези, осуђујемо таргетирање појединих професора Грађевинског факултета, као и чланова њихових породица. Посебно и најоштрије осуђујемо медијски прогон и етикетирање студената Грађевинског факултета, као и свих студената.



29
 
Јан
 
2025

Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i Studentska Unija Circle U. (CUSU) sa velikom pažnjom prate dešavanja na Univerzitetu u Beogradu, kao i na drugim univerzitetima i fakultetima širom Srbije od decembra prošle godine. Pridružujući se predstavnicima Univerziteta u Beogradu, rektori, predsednici i CUSU predstavnici žele da izraze svoju zabrinutost i pruže snažnu podršku studentima i njihovim zahtevima.

Kao što je istaknuto u dokumentu Magna Charta Universitatum 2020, Univerzitet treba da bude prostor za slobodno istraživanje i debatu, prepoznatljiv po svojoj otvorenosti za dijalog i odbacivanju netolerancije. Angažovanje studenata, kao i uključivanje članova šire univerzitetske zajednice, predstavlja ključan uslov za ostvarenje ovog principa. Svaka akcija koja ima za cilj potkopavanje studentskog angažovanja je neprihvatljiva.

Angažovanje studenata je u samom centru Circle U. alijanse od njenog osnivanja. Još u martu 2021. godine, demokratski studentski predstavnici naših univerziteta preuzeli su inicijativu da osnuju Studentsku uniju Circle U. Od tada, CUSU brani interese studenata aktivno učestvujući u svim telima Circle U, kao i u projektima, aktivnostima i inicijativama pokrenutim unutar same alijanse.

Akademska sloboda i institucionalna autonomija su od suštinskog značaja za pružanje visokokvalitetnog, inkluzivnog i društveno relevantnog obrazovanja i istraživanja. Svaki spoljnji uticaj, politički, kulturni ili ekonomski, koji ugrožava navedene principe je neprihvatljiv.

Circle U. je savez devet vodećih univerziteta u Evropi, na kojima se organizuju studije iz svih oblasti i naučno-istraživački rad. Razvili smo viziju za budućnost visokog obrazovanja i istraživanja, za naše univerzitete i za našu alijansu. Isto tako, posvećeni smo ostvarivanju ove vizije na temelju zajedničkih vrednosti u alijansi. Cenimo različitost, promovišemo dijalog i podstičemo pluralizam mišljenja, unutar čitave alijanse, uz poštovanje institucionalne autonomije.

Rektori i predsednici univerziteta u okviru Circle U. i CUSU žele da izraze svoju podršku studentima, profesorima, istraživačima, administrativnim radnicima, a na kraju i rektoru Vladanu Đokiću i njegovom timu na Univerzitetu u Beogradu, koji se nalaze pod velikim pritiskom,koji očigledno predstavlja veliki izazov institucionalnoj autonomiji, akademskim slobodama i, šire gledano, demokratiji u celini.

Nastavićemo da pažljivo pratimo dešavanja u Srbiji. U dijalogu sa rukovodstvom Univerziteta u Beogradu, razmotrićemo svaku akciju koja ima za cilj aktivnu podršku široj univerzitetskoj zajednici.



29
 
Јан
 
2025

Филозофски факултет у Београду објављује конкурс за заснивање радног односа.



27
 
Јан
 
2025

Поштоване колегинице и колеге,

Због безбедносних разлога улаз за професоре ће бити закључан током целог дана 27. и 28. 01. Од среде, 29. 01. улаз ће бити откључан од 08.00 до 14.00.



26
 
Јан
 
2025

Драге просветне инспекторке и инспектори,

Драге директорке и директори вртића, основних и средњих школа,

Драге директорке и директори установа културе,

Драги запослени у овим установама,

Сви они који ових дана успевате да одолите притисцима и одбијате да својим деловањем учествујете у угрожавању ученика, студената, просветних радника и других запослених у школама, вртићима, музејима, галеријама и другим просветним установама и установама културе који иступају у одбрану елементарних права и цивилизацијских вредности,

Хвала вам што истрајавате у професионалном деловању! Ваша подршка је непроцењива свима који су спремни да јавно искажу своје ставове и пруже отпор нарушавању вредности на којима почивају и образовање и култура, а нарочито онима који се у томе још увек осећају несигурно. Ваше деловање не показује само етичност, емпатију и спремност да професионалне и цивилизацијске вредности ставите испред притисака политичких моћника, већ представља чин којим се бране и лични и професионални интегритет. Зато се надамо да ће ваше понашање представљати додатну мотивацију оним вашим колегама којима је још увек тешко да одоле притисцима и пронађу начин да стану на страну образовања и културе.

Очекујемо да притисци, уцене, застрашивања и претње одмах престану.

У супротном ћемо наставити заједно да делујемо ка циљу који нас је ујединио!

Наставници, сарадници и истраживачи Филозофског факултета у Београду.



25
 
Јан
 
2025

Ми, чланови Проширеног ректорског колегијума Универзитета у Београду, изражавамо оштро противљење и незадовољство због претњи које су од стране Министарства просвете упућене запосленима у школама у допису послатом рано ујутру у петак, 24. јануара 2025, као и путем медија.

Министарство просвете износи неаргументоване правне оцене и најављује санкције, и то унапред, путем дописа, не помињући по закону обавезно спровођење поступака, право на правно средство и судско преиспитивање решења. Дужност ресорног министарства је да прописе тумачи и примењује објективно, непристрасно и уз поштовање права гарантованих Уставом, а никако да се обраћа претећи, уз прејудицирање правног исхода и непримерен тон, вршећи тиме нови притисак на наставнике који користе своја уставна права.

Сматрамо да су претње наставницима део сада већ уобичајено понижавајућег односа према запосленима у систему образовања, посебно у школама, у којима су наставници изложени бројним врстама притисака, чак и физички угрожавани и финансијски потцењивани. Њихова обустава наставних активности је израз бунта против оваквог стања и захтев за враћање достојанства професији од виталног друштвеног и националног значаја.

Подсећамо да је Сенат УБ, који чине ректор, проректори, декани свих факултета, председници већа групација наука и директори свих института, узео активну улогу у решавању проблема у образовању предлогом Платформе, која је достављена Министарству просвете, али на коју до данас нисмо добили адекватан одговор.

Чланице Универзитета у Београду, односно сви факултети и институти, пружају пуну подршку запосленима у основним и средњим школама и захтевају моралну, правну и политичку одговорност свих који се служе претњама и притисцима, и својим поступањем доприносе урушавању положаја и угледа наставника и система образовања у Србији.



24
 
Јан
 
2025

Министарки просвете проф. др Славици Ђукић Дејановић

Обраћамо вам се као група наставника и истраживача Филозофског факултета Универзитета у Београду који се дуги низ година баве образовањем и који су веома забринути због стања у коме се оно налази већ дужи период, а поготово од тренутка када су почели студентски протести. Апелујемо да уважите тренутне политичке догађаје у земљи, и да ставите систематско бављење својим ресором испред политичких интереса власти које тренутно једино заступате. Претње отказима, умањењем плата, као и слање просветних инспектора у школе, у којима после дужег времена постоји заједништво родитеља и наставника, видимо као израз притиска и неспремности да се сагледају околности које су довеле до протеста студената и просветних радника.

Просветни радници су истрајавањем у протестима, упркос обећаном повећању плата, јасно показали да су протести начин да се укаже на горуће проблеме у образовању и друштву, који се дуже од деценије пренебрегавају. Те проблеме као своје доживљавају и родитељи, и зато су спремни да не шаљу своју децу у школе и да на тај начин подрже њихове наставнике. Листа проблема у образовању је дугачка, те ћемо се кратко осврнути само на најкрупније. Преобимни и застарели школски програми и инсистирање на администрирању наставе уместо на њеном квалитету ученике стављају у други план, а њихове наставнике терају да пребрзо “прелазе” градиво, чиме се онемогућава смислено учење. Ученицима је школа организована на овај начин незанимљива, а родитељи знатан део свог времена посвећују подучавању или плаћају приватне часове јер наставници не стижу да свој посао обаве на часу упркос великом броју часова. Оваквим стањем у просвети су највише погођени ученици из најнижих економских слојева чији родитељи немају средства да финансирају приватне часове нити компетенције да помогну својој деци. Овим се продубљују разлике у друштву, упркос прокламовању инклузивности и једнаких прилика за учење у законским актима. Школе и факултети су изузетно лоше опремљени како у погледу учила, тако и у погледу хигијенских услова и услова за боравак у тим установама. Политизација управљања школама и факултетима нарушава демократичност процеса образовања и ниподаштава учеснике у њему чинећи овај контекст коруптивним, као и остале делатности у земљи. Недоношење закона о финансирању високог образовања, непрестани атаци на његову аутономију, пренебрегавање одлука акредитациониих тела за дозволу рада високошколским установама, као и недавне иницијативе за отварањем непроверених франшиза страних универзитета јасно указују да је високо образовање од стране Министарства и Владе опажено као непријатељско и непотребно.

Имајући у виду да сте спровођењем одлуке Владе скратили прво полугодиште у основним и средњим школама и тиме нарушили предвидљивост образовног процеса по други пут, сматрамо циничним представљање штрајка као кршења ученичког права на образовање и позивање на закон. Додатно је поражавајуће што Министарство уместо да јача колективе и негује сарадничке односе злоупотребљава директоре школа и инспекторе стављајући их у улогу џелата и доводећи их у конфликт са наставницима од којих очекује ћутање и некритичку послушност. Овим поступцима Министарство настоји да шири страх међу запосленим у школама, доводећи до подела и конфликата који даље урушавају образовање. Креирајући атмосферу страха и неповерења у школама, Министарство ученике ставља у други план и негативно утиче на њихову мотивисаност за учење. Образовне институције треба да буду место учења и критичког разматрања стварности.

Надамо се да ће овај апел, за разлику од свих претходних сличних иницијатива, наићи на Ваш одзив као и да ћете реално сагледати ситуацију у образовању, а као члан Владе почети да заступате интересе учесника у њему и тиме омогућити прогрес овог друштва. Уколико на ово нисте спремни позивамо вас да поднесете оставку!




1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102
↑↑↑